fredag 17. april 2015

4 stk Milchmonster Martha ammetopper

Etter å ha vært medlem på flere sygrupper på Facebook, har jeg sett mange fine versjoner at et mønster som heter Martha fra Das Milchmonster. Mønsteret kommer i PDF form, og kan kjøpes her. Mønsteret kan varieres på mange forskjellige måter, lang eller kort, med eller uten lomme, krage eller hette, vanlige ermer eller puffermer, og til og med en egen amme overdel.


Siden jeg snart får en ny baby, og gode ammeklær var noe av det jeg savnet mest sist gang, hadde jeg nå en skikkelig god grunn til å prøve ut dette mønsteret. 
På grunn av min "7 måneder på vei" store mage var det litt vanskelig å være modell selv, så min søster var så sporty å  stille opp som modell. De tre første toppene er til meg selv, og jeg sydde de i str 40. Senere tror jeg at jeg kommer til å sy i str 38, men regner med kroppen er litt større enn vanlig rett etter fødselen:)  Min søster kunne nok hatt 36 eller 38, derfor er mine topper litt store på henne.
Den første jeg sydde er den jeg ble minst fornøyd med,  mest fordi jeg liker bedre enten helt uten ermer eller med lange ermer. Dessuten lærte jeg på den harde måten at Jersey courtelle ikke må strykes på med full varme på rettsiden, jeg fikk iallefall merke etter strykejernet. Det går kanskje bort i vask, men det viser ikke kjempegodt så det er ikke krise heller. Stoffet er fra Stoff og Stil.

                             

                                

Er så fornøyd med hvordan innsiden av toppen blir med den nye covermaskinen min:)


Det ser ut som en vanlig topp, men overdelen kan dras opp slik at det blir lett å amme babyen uten å måtte kle av seg. Perfekt for oss som er litt sjenerte:)

Den andre toppen jeg laget var mer med tanke på foreninger og anledninger da jeg vil kle meg litt finere, samtidig som den er grei å amme i. Derfor brukte jeg et glitrete jersey stoff fra Stoff og Stil, og sydde trekvart lange ermer. Ble litt løs på søsteren min, men som sagt, hun er minst en str for liten for denne.

          

             

                                         


På denne har jeg brukt puffermer, siden jeg syns det gjør seg på fin klær. 

                               

Den tredje toppen jeg sydde til meg selv er den jeg ble mest fornøyd med. Grå isoli/french terry fra Stoff og stil, og det lysegråe stoffet kommer fra en gammel genser jeg hadde liggende. Så ble det litt gjenbruk, og det syns jeg er kjekt.

                


                               

                               

Den siste toppen er den som passer best på modellen, og den er sydd i str 38, og er gave til svigerinnen min som skal ha baby i august. Hun valgte stoff og utførelse selv, og jeg syns den ble veldig fin, håper mottaker syns det samme. Stoffet er fra stoff og stil. 

                       
                             

                             
'

Nå gleder jeg meg til å sy flere Martha'er, for det var et veldig kjekt mønster å sy, og så blir de så fine på. Har allerede planlagt flere stoff kombinasjoner jeg vil bruke:)

God helg alle sammen, med eller uten symaskinen:)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar