lørdag 18. april 2015

Kjole og kort jakke - mønster fra Stoff og stil

For tiden er jeg inne i en god periode hva angår å sy klær til meg selv, og det produseres sommerklær nesten daglig. Litt dumt at jeg må vente med å prøve de på til gravid magen er borte, men jeg kan iallefall glede meg til å ta i bruk en helt ny garderobe når vesla har kommet:)
Sying har gått fra å være en gryende interesse, til å bli en brennende lidenskap. Bruker det som terapi også, for det er ikke til å komme forbi at dette svangerskapet har vært, og fortsatt er, svært ubehagelig. 100% sykemeldt på grunn av bekkenproblemer og ekstrem kvalme gir god tid til å sy, når jeg bare er i form til det da:) 
Har kjøpt noen nye mønster og stoffer fra sommerkatalogen til Stoff og stil, og først ut var denne kjolen og jakken.


Kjolen var ganske enkel å sy, det eneste jeg klønet litt med var skråbåndene, dette trenger jeg å øve mer på, ellers var kjolen og oppskriften rett frem. Jeg har brukt trykt viskose på kjolen. 


Kjolen har to legg foran på brystet.


Har vært så heldig å få min søster Gøril til å stille opp som modell igjen, men siden jeg er en str større enn henne så ble kanskje kjolen litt uformelig på henne.




Prøvde med belte i livet, og det ble finere.


Jakken som fulgte med i mønsteret hadde jeg mer problemer med, men de var forsåvidt helst selvpåført.
Ivrig som jeg var begynte jeg å sy uten å lese oppskriften skikkelig, og endte derfor opp med å gjøre feil, og måtte ta noen nødløsinger på veien..


Jakken er sydd i stretch twill med coating, og jeg liker det så godt at jeg allerede har planer om å sy en bukse i samme stoff. God stretch, og en litt glatt overflate på grunn av coatingen.


Nå skal jeg gjøre det man ikke skal gjøre, nemlig påpeke feilene slik at andre også legger merke til dem.. Men hvis noen kan lære av mine feil så deler jeg gjerne:)
Først av alt så sydde jeg på kragen før jeg skulle, så det ble litt vanskeligere enn nødvendig å få på plass belegningen på innsiden, men det gikk da på et vis.
Videre så var jeg flink og tråklet glidelåsen på plass, men det hjalp ikke så mye da jeg glemte å begynne oppe og sy nedover på begge sidene av glidelåsen. Endte derfor opp med å forskyve stoffet, og det ble 1 cm forskjell på de to sidene:/
Men det viser bare når jakken er glidet igjen, og jeg tror aldri jeg kommer til å gå med den lukket, så jeg sier meg fornøyd med litt skjevhet:)


Jeg fikk også noen bittesmå folder på den ene siden av glidelåsen på grunn av litt overflødig stoff, så her burde jeg tatt meg bedre tid til tråklingen. Men igjen, viser ikke så godt når jakken henger åpen.


Her vises belegningen på innsiden, og jeg er så mye mer fornøyd med innsidene på plaggene etter at jeg begynte å bruke overlock langs sømmene:)


Jakke og kjole sammen



Og til slutt, litt live bilder;





Ha en fin søndag alle sammen:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar