fredag 10. april 2015

Babyklær sydd etter mønster fra Ottobre 4/12, og mitt aller første innlegg på bloggen!:)

Hei, og velkommen til min splitter nye syblogg. Som alltid når jeg starter en blogg ( har allerede to blogger fra før, og flere mislykkede forsøk..), så har jeg store planer for hva jeg vil skrive om.
Det jeg har funnet ut etter å ha lest flere blogger i forskjellige kategorier, er at jeg liker best de bloggene som holder seg til et tema. Altså, hvis jeg går inn på en interiørblogg så ønsker jeg kun å se interiør, mens hvis jeg går inn på en syblogg er det søm jeg ønsker å lese om, og da blir interiør innslag litt feil.
Derfor blir dette en ren syblogg, så tar jeg interiør og andre hobbyer på "hverdagsbloggen" min.
Jeg håper å være til inspirasjon for andre som ønsker å sy, men vil også bruke bloggen som en dokumentasjon av min egen læringskurve innen søm. For det er nettopp det som er det kjekkeste med å sy, det å lære nye ting, og følelsen av å lykkes med et prosjekt.
Jeg vil derfor prøve å bli enda flinkere å utfordre meg selv på nye ting og forskjellige mønster.
Ellers så kommer det kanskje noen uhøytidelige anmeldelser av forskjellige sy-blad, og sikkert noen tips om gode sy blogger og nettbutikker. Håper dere vil trives her:)

Men nå til det jeg egentlig skulle skrive om, nemlig de første babyklærne jeg har sydd til jenta vår som ventes i juni. Jeg bestemte meg for å sy alle klærne i babykolleksjonen fra Ottobre 4/12, nettopp for å utfordre meg selv på nye ting. Og selv om noen av mønstrene så litt avanserte ut til å begynne med, gikk det overraskende greit da jeg bare leste oppskriftene punkt for punkt.
Jeg ønsket å lage alle klærne i matchende farger slik at de på en måte hørte sammen, og kunne brukes om hverandre. De mønstrete stoffene er kjøpt hos lille-l.com, og resten av stoffene er fra Stoff og Stil.


                                                


1. Mint


Det aller første plagget jeg sydde, og det jeg ble minst fornøyd med. Leste ikke oppskriften godt nok, så derfor ble det litt plunder bak i nakken der det egentlig skulle være en liten splitt som kunne åpnes og lukkes med borrelås. Jeg sydde bare alt i fast, og derfor blir det spennende å se hvordan den blir å få over hodet på vesla. Dessuten syns jeg det er mer praktisk med bodyer på så små babyer. Men, jeg skulle jo sy alle plaggene for å øve meg, og det jeg lærte av denne; les oppskriften nøye...

2. Rainy Sky
                                    
Disse syns jeg ble veldig søte, og de små sløyfene var overraskende lette å få til.

3. Autumn Bouquet
                           
Denne trodde jeg skulle bli litt vanskelig pga rynkingen foran, men da jeg leste oppskriften så forstod jeg at det ikke var mer avansert enn å sy med elastisk undertråd, og det hadde jeg heldigvis fått øvd meg på tidligere.



4. Snail walk
                          

Dette er mitt favoritt mønster av fra dette bladet, og jeg har laget 5 forskjellige bukser fra det. Denne første her som er i str 56, og som hører til resten av "serien". Den rosa med apekatter er i str 62 og den skal jeg ha selv, og disse andre som er i str 62, og som skal gis bort til andre babyer i familien.

                            

                                       

5. Jumpsuit

               
Denne ble jeg fornøyd med til slutt, men det første forsøket på glidelås måtte jeg sprette opp igjen. Det jeg lærte av denne var betydningen av stryke vliselin på baksiden, og å tråkle glidelåsen på plass først.

6. Pikku Lapanen

                                 

Denne ble jeg kjempefornøyd med, og den var mye lettere å sy enn eg trodde, selv om den skulle ha fòr i hele. Brukte naturligvis litt lenger tid på den første jeg laget, men etterpå laget jeg en lik som jeg gav bort i dåpsgave, og den gikk mye fortere.


7. Crawl and roll
                            

En annen favoritt fra kolleksjonen, og denne har jeg også sydd flere av. Selvsagt en som hører til jakken (kuttet ut lommene), og en rosa som hørte til jakken som var dåpsgave. Etterpå så har jeg laget en i leopardmønster i str 62 til min egen jente, med tilhørende smekke, og tilsvarende til de to andre babyene i familien, begge i str 62.
De som er sydd i mønstrete jersey har jeg kuttet ut lommene på, for jeg syns de er spennende nok i seg selv, men på de ensfargede buksene syns jeg det gjorde seg med de ekstra detaljene.

            






Jeg har sydd en hel babykolleksjon fra et annet Ottobre blad også som jeg skal blogge om så fort jeg får tid. Til da, ha en fin helg!:)

2 kommentarer:

  1. Helt imponert over produksjonen din! Mange fine plagg. Og gratulerer med bloggen!

    SvarSlett