mandag 13. april 2015

Babyklær sydd fra Ottobre 1/2012

                                          

Her kommer enda en serie med babyklær sydd fra et Ottobre blad, for som jeg skrev i sist innlegg så ønsker jeg å prøve på forskjellige mønstre for å lære meg nye ting.
Vel, jeg har ikke sydd forkle kjolen fra dette nummeret, men det er fordi jeg ser for meg at kjoler på små babyer er litt upraktisk da de sikkert sklir opp hele tiden. Kanskje jeg syr den kjolen ved en senere anledning, men det får jeg bare se etterhvert.


1. Happy Squirrel

Denne bodyen likte jeg godt å sy, og selv om jeg må vente med å prøve den på jenta mi, så tror jeg den blir veldig grei å få over hodet på grunn av omslagseffekten fremme som gjør den ganske romslig.
Jeg har sydd to stk av denne, den første brukte jeg opp en stoffrest jeg hadde igjen etter å ha sydd en pyjamas fra denne kolleksjonen, kjøpt på Stoff og Stil i fjor tror jeg.

                                        

Den andre har jeg sydd i mitt favoritt stoff fra Paapii, kjøpt hos Olivias.no og Bychristina.com. Tror begge er tomme for de nå, men Olivias har inne i gult og blått. ( De har jeg allerede sikret meg, og gleder meg til å sy noe av etterhvert).

                                     

 2. Little Houses

Denne buksa er sydd på to forskjellige måter i bladet, så da bestemte jeg eg for å gjøre det samme. Den første sydde jeg i prikkete Paapii stoff som passer til bodyen, og her sydde jeg de søte rysjene bak på rumpa. Trodde først det ikke kom til å bli vellykket siden jeg ikke hadde tid (eller gidda) til å sette meg inn i hvordan man lager rullefald på overlockmaskinen, men jeg ble overrasket over hvor bra det ble av å bruke smal sikk sakk søm på vanlig maskin.
Etter tips fra en sygruppe på Facebook lærte jeg også en ny måte å sy i strikken i livet på, og det ble mye bedre enn det jeg gjorde tidligere.
Hvis noen lurer på hvordan jeg gjorde det er det bare å spørre, så skal jeg vise det med bilder:)

                                   

                                       

                                                 


          

3. My sweet baby

 Dette er vel faktisk den aller første heldressen/pysjamasen jeg noengang syr, og det var overraskende enkelt. Av en eller annen grunn så har jeg unngått disse fordi jeg har trodd det var så mye arbeid. Men det er rart hvor mye det hjelper å øve, og ting går mye fortere nå enn da jeg begynte å sy for to år siden. Som å sy på kantbånd. Selv om jeg har investert i en Cover maskin med kantbånd, har jeg ikke våget å prøve meg på det ennå, så jeg syr kantbåndene på med vanlig maskin og tvillingnål.... Må nok snart sette meg inn i hvordan den nye maskinen virker, for alle som har kantebåndsapparat skryter veldig av det.
Jeg er nok utstyrt med litt liten tålmodighet når det gjelder å lese bruksanvisninger, så jeg har bare utsatt å lære meg deg:)
Men altså, denne pysjamasen.. Det eneste som jeg fant litt knotete å få til var føttene, men det gikk da på et vis det også, og siden det er jeg selv som skal ha den så sier jeg meg fornøyd med den som den er. Kaninstoffet mener jeg er kjøpt på Sydilla.no for et par år siden, mens ribben er fra Stoff og  Stil.


Enda en pysjamas, helt lik den forrige, bare for å øve litt mer på føttene, og fordi min erfaring fra forrige baby er at babyer trenger mange pysjamaser:)
Denne er sydd i stoff fra Stoff og Stil, og jeg ble litt mer fornøyd med føttene på denne. Det hjelper å øve:)


7. Bert

Jeg har til nå bevisst unngått klesplagg med knappestolpe siden jeg trodde det var så vanskelig å få til, men nå som jeg har begynt å være streng med meg selv og ikke styrer unna utfordringer lenger, fikk jeg nå en god anledning til å prøve meg på nettopp en knappestolpe.
Det var med en veldig god forklaring på hvordan man skulle gå frem i bladet, og jeg ble faktisk veldig fornøyd! Selvfølgelig er det forbedringspotensiale, det ble en liten rynke helt nederst på knappestolpen, men det gjør ikke noe på denne første jeg syr. 
Dessuten så oppdaget jeg etterpå at det er forskjell på hvilken vei knappestolpen skal være om det er jente eller gutt, og jeg har visst sydd gutteversjonen.. Men men, det gjør ikke noe, lærer til neste gang.
Fe stoffet er kjøpt fra Sydilla.no for leeeenge siden, skulle ønske hun fikk inn mer av dette, tror det er utgått fra produksjon.. Stjernestoffet er fra Uglemor.com.


Som jeg skrev tidligere så var buksen Little Houses vist i to forskjellige versjoner, og her er den andre. Egentlig skulle jeg brukt flatlock søm eller coversøm langs rumpe biten, men jeg droppet det siden stoffet jeg brukte var veldig tynt og litt "slaskete", og jeg var redd en coversøm ville bli bulkete. 
Likte godt hvordan buksen ble, og det lilla ensfargede stoffet er faktisk fra en gammel haremsbukse som jeg har brukt, så ble litt gjenbruk også, og det liker jeg:)



8. Waldo

Denne heldressen er samme mønster som pysjamasen, så den gikk fort å sy etter at jeg hadde brukt mønsteret to ganger før.
Egentlig skulle det være applikasjoner i form av bokstaver og knelapper, men jeg valgte å droppe det siden jeg syns stoffet var dekorasjon nok. Hvis jeg skal sy den igjen i en annen størrelse så kommer jeg nok til å bruke ensfarget stoff og applikasjoner for å øve meg på det.
Stoffet er den herligste French terryen fra Kjekkogsoet.com, og jeg gleder meg til å prøve den på jenta mi:)



9. Helicopter fox

Da jeg så denne jakken i bladet så tenkte jeg egentlig at jeg ikke ville lage den, for jeg var ikke overbevist om at jeg likte den.
Men når jeg fant stoffet jeg ville bruke, og jakken ble ferdig, så er jeg glad jeg brukte tid på den allikevel:)
Den er helforet med hvit viskosejersey, og det mintgrønne stjernestoffet er kjøpt på Stoff og Stil.



10. Little rabbit

Denne buksen hadde jeg nok ikke sydd hadde det ikke vært for at jeg som sagt ville sy alle de forskjellige plaggene. Første gang jeg syr med løpegang og snor, og ble overrasket over hvor lett det var.
Men jeg foretrekker fortsatt strikk eller ribb i livet på så små plagg, og syns snorer passer bedre til 2,5 åringen min. Nå har jeg iallfall fått prøvd, så nå er det bare å kaste seg rundt og sy noen av de tøffe joggebuksene jeg har sett i andre Ottobre blad. 

                                      

6. Ernie

Tilslutt så laget jeg denne luen, syns den var så søt i bladet. Ble litt plunder da jeg prøvde å sy med overlocken, så jeg klippet opp og sydde på ny med vanlig maskin og elastisk rettsøm. Syns det var enklere å få markerte "ører" da.
Er redd luen er litt liten til å passe sammen med resten av settet, men jeg har mye stoff igjen, og luen gikk fort å sy, så det skal gå greit å lage en til hvis denne viser seg å være for trang.





Vi snakkes:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar