tirsdag 5. mai 2015

Burdastyle 4/2015




Siden jeg selv liker å lese andres tanker om bøker og blad, tenkte jeg å skrive en uhøytidelig omtale om det siste Burdastyle som kom i posten. Men jeg vet av efaring at jeg forandrer mening/smak etter en stund, så de klærne jeg liker nå kan det godt være jeg ikke liker så godt om noen måneder. Altså så blir dette bare noen ord om mitt første inntrykk av bladet og mønstrene.

Først ut er en ungdommelig kolleksjon med søte kjoler og bukser i friske, vårlige farger, og kule trykk på stoffene. Det er flere ting som står på listen over ting jeg ønsker å sy, må bare finne de rette stoffene.


Sweet and playful

Denne kjolen klarer jeg ikke helt bestemme meg for om jeg liker eller ikke, tror aldri jeg kommer til å sy den, men liker stoffet og syns den var morsom og ungdommelig, så på en ung jente hadde nok denne passet.

                           

Denne toppen har jeg lyst til å sy, liker mulighetene for å blande forskjellige stoffer. På burdastyle.com har flere medlemmer sydd denne toppen hvis noen vil ha mer inspirasjon:)

                         

Dette skjørtet liker jeg, aller mest på grunn av stoffet med flue trykk. Må lete og se om jeg finner det..

                         

Jeg liker også denne kjolen godt, men er usikker på hvordan fasongen kler min kropp. Den ser jo veldig fin ut på modellen i bladet, men jeg er ikke helt der;) Men meget mulig jeg prøver å sy den allikevel:)



Buksedrakten syns jeg var kul, men igjen, usikker på om den kler min kropp.



Denne kjolen skal jeg sy i nær fremtid, må bare bestille stoff først. Det orginale stoffet som er brukt blir ikke aktuelt, da det kostet nesten 400,- pr meter, og der var uten frakt. Men har funnet et annet stoff jeg likte godt, og som jeg tror vil gjøre seg på denne kjolen.



Her liker jeg både jakken og faktisk buksene også. Jeg har egentlig ikke vært så begeistret for culottes, eller bukseskjørt som jeg kaller det, men etter å ha sett det rundt om kring i forskjellige blader tror jeg nesten jeg skal prøve meg på disse.



Denne syns jeg var kjempesøt, særlig på grunn av stoffet, men likte detaljene med kragen, selv om jeg ikke ser for meg meg selv i den. Kanskje da jeg var 17-18 år;)

                       


Near the sea


Bilde av den asymetriske toppen igjen, syns ikke detaljene kom like godt frem i ensfarget sort, men en fin topp.


Samme modell som kjolen jeg vil sy, bare i kort bluseversjon. Hvis kjolen er fin på kan det godt være jeg prøver meg på denne også. Liker halsutringningen og detaljene med de åpne ermene. 


Denne kjolen likte jeg godt og ser for meg å lage den en gang.


Denne er den samme som den flamingomønstrete kjolen i forrige kolleksjon, men her syns jeg ikke kjolen var spesielt fin. Kanskje pga stoffet? Så liksom litt uformelig ut her..


Her er den todelte toppen vist hvordan den tar seg ut når man bruker bare den ene delen. Jeg syns det er fint med slike magetopper ( hadde aldri trodd jeg skulle si det etter moten tidlig på 2000-tallet, men smaken forandrer seg) På meg selv derimot vil jeg nok bruke begge delene, siden jeg har termin i juni og ikke ser for meg at en mamma mage tar seg like godt ut som modellen på bildet.;)
Skjørtet syns jeg også er stilig, men foretrekker fremdeles kjoler fremfor skjørt.


Samme buksedrakt som vist i sweet and playful kollekskjonen, bare i et annet stoff.


Usikker på om dette snittet med lavere liv passer min kroppsfasong, og ikke syns jeg kjolen var så veldig fin på modellen heller. Kan hende det er fordi stoffet ser så stivt ut?


Samme modell som de culottes jeg likte så godt lenger oppe, men i denne lengden var de ikke så fine. Har litt angst for slengbukser...


Jeg liker haksutskjæringen, men litt usikker på ermene med de store ermegapene, og den ekstra samlingen stoff under armen.


Dette skjørtet kan jeg tenke meg å lage, så herlig ut å ha på, enkelt, men samtidig med noen spennende detaljer.



Clean and sporty

Denne omslagskjolen står på too do lista mi, jeg har alltid likt slike skjortekjoler, og denne var både hverdagslig og til mer pyntet bruk.




Her var den toppen med det ekstra stoffet under armene igjen, og enda en gang i kjoleversjon. Fortsatt ikke overbevist...




Jeg liker denne jakken, både enkel, elegant og avslappet.



Samme buksedrakt som tidligere, bare i kort versjon, og med en litt annen lukking i halsen. Jeg liker fortsatt best den aller første modellen. 


Her viser snittet på denne kjolen bedre enn i den maritime kolleksjonen, og jeg er enda mer sikker på at dette snittet ikke kler meg. Syns ikke det var spesielt kledelig på modellen engang...


Hmm, vet ikke helt hva jeg skal si. spesielt flatterende var det ikke dette skjørtet..



Design academy

I denne serien er det nesten bare modeller som jeg har skrevet om allerede, bare i andre stoff, så tror ikke jeg sier så mye mer om dem. 
Denne omslagskjolen er den samme som i sea serien, bare uten ermer, og jeg har ikke bestemt meg for hvilken versjon jeg vil sy enda. 

                             

Jakken hadde fint snitt, men er ikke overbegeistret over stoff valget. Det går heldigvis an å gjøre noe med hvis jeg får lyst til å sy den.

                              

Denne toppen er også ny, og den er helt grei. Kanskje enda bedre med et annet stoffvalg...?

                             

Kjolen minner litt om den flamingo mønstrede, men har sløyfer og mer "dill". Ble litt for mye for min smak.

                             

Den leopard mønstrede kjolen likte jeg ikke, men det kan ha med stoffet å gjøre. Likte den jo som topp.

                             

En er ihvertfall garantert oppmerksomhet i denne kjolen..

                               

Selve skjørtet er greit nok, men ble litt sær kombinasjon her..

                               


Ungdommelig og søt, men ikke min stil. 

                               

Samme mønster som den buksa/ bukseskjørtet jeg likte så godt fra første kolleksjon, bare uten oppbrett nederst. Jeg liker nok best fargekombinasjon og stoffvalg på de første jeg viste. 

                         

Pluz size

Skriver ikke så mye om denne kolleksjonen da klærne ikke er aktuelle å sy, men hovedinntrykket mitt er at de fleste kjolene er litt uformelige. Unntaket er den gule blondekjolen som var veldig enkel og elegant. Jeg liker også godt stoffet som er brukt på boho kjolen, men selve kjolen ser litt ut som et telt..



Kunne godt tenkt meg litt av dette stoffet på kjolen under her..


Denne var fin, og jeg har planer om en med lignende stoff en gang i nær fremtid.




Kort oppsummert: Jeg likte best den første serien, mye pga at jeg forelsket meg helt i de forskjellige insektsprintene som ble brukt. Men de var desverre så dyre at jeg velger å finne alternativer. I skrivende stund har jeg tegnet av to av mønstrene fra denne kolleksjonen, så jeg gleder meg til å vise dere ferdig resultat på bloggen etterhvert:)
Det er gøy å se hvor forskjellig man oppfatter samme mønster bare man bruker forskjellige stoff, og det er det som er så gøy med å sy, det at man kan lage akkurat de klærne man selv vil:)

2 kommentarer:

  1. Takk for omtalen! Kjekt å lese og så blir jeg jo fristet til å kjøpe bladet da!

    SvarSlett
  2. Enig med Serine, flott å se en sånn omtale. Jeg liker mye av det Burda kommer opp med, her var det flere fine ting... Men, jeg har 100 mønstre å plukke fra, så jeg venter nok til jeg kan låne bladet på biblioteket helt gratis. Det er en flott ting, så tegner jeg av det jeg liker.... Men, nå har jeg mange prosjekter på min to do liste, så da så.... Men 1000 takk for titten! Beste hilsen fra Solveig

    SvarSlett